May 19, 2013

Kek Coklat Hari Guru & Ganache Bajet

Pagi tadi, macam kebiasaan pagi Ahad, memang mencabar... Bab nilah yg mak ni selalu lemah. Nak gesa anak cepat2 bersiap ke sekolah. Maklumlah, hari biasa masuk pukul 8. Tapi kalau hari Ahad, masuknya pukul 7.30 pagi. Setengah jam awal mampu mencipta pelbagai situasi... hehehe! Cobaannnn...

Ajaibnya si bujang tu, bila dah masuk ke dalam kereta dan sampai di sekolah, moodnya selalu berubah baik. Kadang tersengih2, macam menggambarkan "yes.. aku berjaya buat umi penat!". Takpelah nak, umi bersabar je... Umi baru dapat motivasi dari Saiful Nang. InsyaAllah, dah besar panjang nanti jadi anak yang bertanggungjawab.. :)

Jadi, pagi tadi, sampai depan pintu kelas, mak pun ucapkan "belated Hari Guru" kepada cikgu. Sambil hulurkan kek untuk buat suka2... Memang niat nak buatkan. Cuma masa hari Khamis lepas, cikgu dan murid2 hectic dengan upacara sekolah.  Harap2 dorang suka...

 Chocolate Moist 2kg

Resipi yang nak dikongsikan di sini ialah chocolate ganache yang sedikit ekonomikal dari kebiasaan yang saya buat..

CHOCOLATE GANACHE

Bahan2:

300 g coklat masakan
100 g susu cair
1 sudu besar mentega (boleh tambah 2 sudu)
1 sudu besar sirap glukos (tak letak pun takpe)

Cara2:

Masukkan kesemua bahan dalam bekas aluminium. 
Masak secara double boiler sehingga semua larut
Tuang ke atas kek bila ganache sejuk dan sedikit pekat supaya tidak terlalu menyerap kepada kek.
Untuk salutan yang lebih cantik, saya ulang 2 kali iaitu biarkan tuangan pertama sejuk, dan tuang sekali lagi.
Bila dah beku atau stabil, baru letakkan hiasan.


WHITE CHOCOLATE GANACHE

Bahan2:

150 g chocolate putih 
60 g susu cair/segar

Cara2:

Campurkan kesemua bahan dan cairkan secara double boiler sehingga larut.


No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...