October 6, 2011

Roti Arab II dan Sambal Bilis



Minggu lepas punya sajian breakfast atas permintaan cousin, CikYum a.k.a Yun.  Kalau minta yg senang2 ni, cepat je jadinye! eheh..  Tapi sebenarnya rupa paras roti arab tu tak berapa licin macam kulit muka akak.. sebab malas sikit nak menguli dengan penuh perasaan.  Eh! Memang muka akak licin takde jerawat atau bekas jerawat... cumanyeee ada belak2 hitam yg tak dapat dibendung lagi.  Jeragat ke hapa hentah.. naik muak dah minum soy collagen tu, idak juga jadi putih melepak hehehe...

Cerita pasal jeragat pulak kita ye!  Roti arab ni, yg rupa ini, tak pernah le pula saya jumpa di Bahrain tu.  Roti arab depa tu semua bako punya macam naan... Tak taule kalau akak je yg tak jumpa.. maklum saja, tak abis nak explore.. Saya buatkan sambal tumis bilis je untuk kalini.. Selalu tu dengan sardin, tapi dah abisle pulak.  Sekali pandang macam donut pun ada kan.. atau kalau belah, jadi burger M'sia.. hehe!
Rujukan: My Resipi (kakfiza)
Bahan2 (dapat 9 biji):

Bahan A
1 sk yis kering
1/2 sb gula
1 oz air suam

Bahan B
250 g tepung gandum
1/2 sk garam
1/2 sb gula
1 sb majerin
100 ml susu cair
Air secukupnya - dalam 50ml je atau kurang

Cara2:

1)  Masukkan bahan2 A iaitu yis, gula dan air ke dalam bekas.  Kacau2 sikit dan biarkan beberapa minit sampai berbuih.  Boleh juga kalau nak tutup bekas tu supaya lagi cepat bertindakbalas

2)  Gaul sekali tepung, garam, gula dan majerin.  Kemudian masukkan bancuhan yis tadi.

3)  Masukkan susu, diikuti air sedikit demi sedikit sambil menguli hingga jadi doh.  Sebab susu dah banyak, air tu sikit je... Uli doh hingga lembut.

4)  Tutup doh dengan kain lembab selama 1 jam.. (saya guna plastik je..)

5)  Selesai perap, doh akan membesar sekali ganda.. tumbuk2 untuk mengeluarkan angin.  Bahagi2kan kepada beberapa bahagian kecil... macam saya  buat 9 biji

5)  Ambil sebiji-sebiji dan canai dalam 1cm.. (agak2 jgn nipis sgt).  Goreng dengan minyak yg penuh hingga bertukar warna perang.. balik2 kan.  Ikutlah banyak mana nak goreng sekali.. :))


Sambal Tumis Mudah

Bahan2 (cara malas nak menulis hehe):
Bawang merah, bawang putih, bawang besar, cili kisar, bilis (rendam dulu), garam, gula, minyak dan sedikit air

Cara2:
1)  Tumbuk bawang merah dan bawang putih sampai halus.  Bawang besar dihiris kasar
2)  Kemudian tumis bahan tumbuk dan cili hingga terbit bau.  Masukkan garam dan gula.
3)  Masukkan bilis dan bawang besar.  Tumis seketika.. masukkan air.  Angkat bila sambal nampak sedikit pekat dan bilis tu betul2 lembut/masak.

p/s:  Kalau untuk kegunaan cicah ni saya suka letak air dan bilis cara gini, biar sambal tu cair.. Kalau nak buat lauk, bilis tu saya goreng dulu dan tak letak air.. lagi sedap kalau garing.. :))


No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...