October 9, 2010

Intro bulan ni...

Nampaknya dah sebulan lebih cuti tulis resipi.. Lepas 3 minggu cuti raya di M'sia, akupun ala2 cuti tengok resipi. Mood nak masak sedap2 belum berapa timbul.. asyik2 rewind menu lama straight dari dalam kepala. Lagi pulak internet tak berapa baik sejak balik. Asyik2 limited connectivity... Tengoklah esok pagi kalau ada ilham nak masak ikut buku.. Setelah aku keciwa tak dapat nak menikmati paste Mrs Vanellis malam ni disebabkan Fawwaz tidur pengsan sebaik azan maghrib berkumandang sampai la...

Balik M'sia haritu, puas juga aku makan makanan kegemaran. Terutama masa buka puasa dapatlah rasa nasi kerabu, kerabu style jawa dan pecel lele@ikan keli.. Masa raya pulak puas makan sambal taun kerang, rendang hitam sendri masak (heheh), dan lain2 masakan makcikku yg tiptop! Tapi kenang2, sebenarnya 1st raya tu aku bukan makan sangat... duk sibuk beraya sepanjang hari, jamah sikit2 apa yg depan mata... sampai sambal kacang pun aku tak ingat makan ke tak. Lontong tak jumpa langsung! Tapi last week adalah officemate Singaporean hubby buat makan2 kat bawah ni... rasalah aku lontong style S'pore. Bagi aku lontong S'pore agak lain sikit dari M'sia punya esp lontong KL/S'gor. S'pore punya ada xtra tauhu goreng, tempe, kerisik/serunding kelapa, telur sebiji, sambal, dll. Tauhu tu kalau boleh yg lembut dan besar saiz nya... mantap!

Kat gambar ni adalah masakan istimewa makcik 'ipar' ku yg berasal dari Indonesia... Solo ke Jogja? Heheh.. akupun kenkadang confuse. Yg kutau dia dah permanently jadi orang Seri Kembangan.. :D Maybe cik Nur Taste99 boleh jawab. Sedap nih! Bacem ayam dan tempe.. Aku ada tulis juga resipinya versi aku yg belum grad tu... entah ada lagi ke tidak ye. Bacem ni boleh makan terus lepas rebus atau goreng semula. Tapi kalau makcik ku buat ni, tak sempat goreng balik rasanya... Ni pun kira aku sempat snap gambar dan rasa sikit2.. lepas tu dah masuk perut orang hahahhh...


Yg kat bawah ni pulak ialah pecal yg mak aku beli kat pasar Sg Besar. Sedap jugak... kelainannya ialah dia letak mihun goreng dan nasi impit. Lain2 sayur mayur sama je iaitu kangkung dan taugeh.. aku suka kalau ada timun pulak.

OKlah.. cukuplah intro ku kali ni... Aku tengah terfikir2 nak bekfast mee siam berkuah esok pagi.. Tadi aku baru beli soy paste yg kelihatan macam tauchu.. made in Thailand. Ada tanda halal yg dipercayai... tu yg aku capai je. Harga dia dalam 575 fils gitu.. Masa balik M'sia lupa nak beli untuk stok sini...

No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...