Pages

July 21, 2010

Apam Pisang

Sepatutnya aku nak buat cekodok pisang untuk jual pagi Rabu ni. Cekodok pisang dorang suka walau kekadang aku buat terlebih tepung huhuuu... Tapi macam takde mood la pula, so aku cari resipi apam pisang yg mudah untuk menyelesaikan pisang yg sudah lembik itu. Macam biasalah, banyak guru2 masak percuma kat MYR tu. Sekarang sapa nak cuba, pasti boleh... senang dan gebu! TQ HaSue.... credit for you. Tapi mcm biasa, chek ubah sikit2 ikut keadaan..

Bahan2:

4 biji pisang (aku kat sini pakai pisang dr Filipina yg agak panjang. Boleh juga guna pisang berangan atau emas anggaran isi sebanyak 3/4 blender).
180g gula - boleh juga kurangkan sikit dalam 160g kalau tak suka manis
2 biji telur
100ml minyak masak (aku guna minyak jagung, kurang kolestrol.. :D)
200g tepung gandum
1 sudu rata soda bicarbonate
Sedikit esen vanila (opt)

Cara2:

1) Blend pisang (tanpa air) sampai halus.
2) Masukkan minyak, telur dan gula. Blend lagi dan tuangkan dalam bekas lain (mangkuk atau besen)
3) Ayakkan tepung + soda ke dalam bekas tersebut.
4) Gaul atau kacau adunan dengan senduk atau whisk sampai sebati dan takde ketul2 tepung.
5) Kukus dalam loyang atau bekas2 kecil selama 15-20 minit. Lapikkan penutup kukusan dengan kain nipis.


p/s: adunan ni boleh juga dibakar utk dijadikan kek pisang pula... cubalah!



No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...