January 18, 2009

Char Kuey Teow

Rindu nak makan CKT macam kat KL.. tapi resepi yang ni not bad juga...

Bahan2:

(1) Untuk paste:
Udang basah - rebus sebentar dan ambil airnya
Bawang putih- diketuk
Sos tiram
Kicap pekat
Kicap manis
Pati ikan bilis
Garam
Gula
Petis (tapi aku tak letak pun..)

(2) Bahan2 lain:
Kuey Teow
Cili boh
Kerang
Taugeh
Daun Kucai
Telur
Minyak

Cara2:
(1) Reneh air rebusan udang dengan semua bahan (1) sehingga menjadi agak pekat. Paste ni boleh simpan dan guna bila2 masa.
(2) Tumis cili boh. Sesudah tu, masukkan udang dan kerang. [Aku suka letak hirisan bawang besar sekali]
(3) Masukkan pula paste dan kacau2 seketika. Masukkan air sedikit. Paste tu sepatutnya sudah cukup rasa, so takyah tambah2 bahan lain masa masak.
(4) Kemudian masukkan kuey teow, taugeh dan kucai.
(5) Pecahkan telur dan gaul seketika. Makan panas2 dengan perahan limau dan hirisan cili api atau cili jeruk.

Note: Masak sekejap je dengan api yang kuat..

No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...