May 8, 2012

Lauk Kenduri

Happening sungguh!  Dah lama takde kenduri besar2an di rumah kampung akak.. Masa akak kawin pun kecil-kecilan je, walau berduyun2 orang datang dan nak patah pinggang adik beradik akak.  Jumaat-Sabtu lepas giliran akak lak macam nak patah kaki.. Tapi mujur akak minum VEMMA!  Sungguh... penat dan sakit kaki tetap ada sebab on da move je, urat jadi tegang. Tapi langsung tak sakit pinggang dan lenguh lutut dan kaki.  Hari ni akak dah segar bugar.  Kalau tak tu, dok mengidam nak jumpa makcik urut je..

So, kesimpulannya... liquid VEMMA ni memang bagus untuk badan kita yang kadangkala berkerja lebih dari kemampuan ni.  Bagus untuk sendi dan sesiapa yang selalu lenguh kaki dan lutut!  Selain bagus untuk tenaga..

Sekarang ni, sajalah nak tayang hidangan masa kenduri.  Bukan istimewa sangat, biasa2 je.. Tapi kenduri kat tempat kami ni yg paling istimewa ialah sikap bergotong royong dan saling membantu orang sekariah dan sedara mara jua rakan taulan.  Selain dari segi tenaga, kuih muih, bahan masak, telur, gula dan pelbagai lagi dorang sedekah.  Berbakul2 kuih tiba... terutama kek diterima.  MasyaAllah.. rezeki murah betul!

Sambal sotong
 Jelatah
 Cuci mulut... oren, pudding (meja pengantin) & bubur pulut hitam
 Kurma daging
 Ayam goreng berempah


 Sup tulang - makan dengan sambal kicap tumis
 Air hijo (pandan)
Kuih Lemper
Banyak lagi yg takde dalam gambar spt hidangan khas meja pengantin & rombongan, bubur, cendol, kuih muih, roti canai (utk breakfast), rendang daging, ayam masak semur, sambal goreng, masak lemak kacang 'loto', masak lemak babat (perut) dll.. Memang hebat kalau kenduri di kampung ni!  Macam2 ada.. cuma sebab penat, akak cuma merasa beberapa jenis makanan je. Tu pun sikit2 dan tanpa perasaan.  Sekarang ni duk terkenang lemper yg di atas tu.. Bergantang2 pulut buatnya, rasa2 akak makan 2 ketul je! Sup tulang pun tak sempat rasa.. huwaaa... ngences!

No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...