Pages

July 29, 2010

Sheperd's Pie



Ni Sheperd's Pie versi aku yang tak berapa ada bahan kat dapur tu. Maklumla, hari ni Khamis iaitu hari terakhir stok dapur. Hari Jumaat barulah hari untuk memenuhkan peti ais dan segala macam benda kat dapur. Selalu hari Khamis memang aku tak masak nasi. Cuma ayam grill dan kentang serta sayuran. Dah boring makan fries, baked potato dan mashed potato, maka konon2 buat Sheperd's pie laa... Tapi ada org kata pie ni patut guna lamb.. kalau beef, namanya "Cottage Pie". Hentahlaa.. akak bukan tau sgt, ikut2 jee.. huhu


Bahan2 (utk 2 org) :

1 1/2 cwn minced meat (beef)
1 cwn carot - potong dadu kecil2 (tadi yg ada cuma baby carrot...)
1 labu bawang merah (sederhana besar) - hiris dadu mcm nak buat kuah spaghetti tu..
3/4 biji tomato - potong dadu
3/4 kiub daging - buat stok dgn mencampurkan sedikit air
Serbuk Oregano
1 camt sos Worcestershire
1 camt tepung jagung
Sedikit gula (opt - lidah jawa aku ni mmg suka letak gula dlm makanan)
Sedikit minyak zaitun untuk menumis (kalau takde, guna je butter)
2 biji kentang sederhana besar
2 ulas bawang putih
2 sudu mentega
1/2 cawan fresh milk
Sedikit lada sulah
Sedikit garam
Parmesan cheese (tapi yg ada kt fridge ku hanyalah kepingan cheddar cheese, bolehlahh cincai lorr..)

Cara2 :

Utk base:
1) Panaskan minyak dan masukkan bawang besar yg dihiris. Tumis sehingga kekuningan.
2) Masukkan daging dan sos Worchester, kacau seketika hingga hilang warna kemerah2annya.
3) Masukkan karot diikuti tomato, air stok, garam, gula, serbuk lada hitam dan oregano. Kacau dalam 10 minit.
4) Akhir sekali taburkan tepung jagung untuk memekatkan. Rasakan garam/gulanya dan angkat bila sudah kering. Ketepikan...

Lapisan atas :
1) Rebus kentang dengan bawang putih (ni tiru gaya mimi) sampai empuk. Letak garam sikit.
2) Bila dah lembut toskan dan lenyek sampai strukturnya halus.
3) Masukkan mentega, fresh milk, garam secukup rasa dan lada sulah. Teruskan lenyek sampai sebati semuanya.

Proses seterusnya:
1) Masukkan bahan "base" dalam bekas pembakar. Rata/padatkan.
2) Letakkan kepingan keju atas base
3) Masukkan pula kentang lenyek, ratakan dulu kemudian di cucuk2 atau garis dengan garpu
4) Letakkan lagi keju atau taburan mozarella ke atas kentang tu. Kalau takut muak, tak payah letak pun takpe..
5) Bakar dalam oven dengan kepanasan 200C selama 15-20 minit atau sampai perang.

Sebelum bakar..

No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...