Resipi ni akak cnp dari ig baker yg selalu akak intai2 dlm senyap, Hyacinth Cafe. Tajuk kat sana, Marble Bundt Cake. kenalah pakai acu bundt cake tu,. Tapi akak guna loyang hat biasa je. Lama dulu dah ni... Dah puluh2 kali buatnya, baru rasa sempat nak buboh.kat sini.
Kejadiannya mmg lembut dan sedap kek ni. Memang rasa kek zaman dulu versi moist. Akak biasa guna majerin Pelangi je utk dapat citarasa old pesen. Kalau ada butter spread jenis Buttermas tu pun akak suka jugak. Sedap 😊
Kek Marble
Bahan2:
300g mentega/majerin
300g gula castor
330g telur (anggaran 6 biji telur A)
2st esen vanilla
200g tepung naik sendiri
100g tepung gandum/all purpose
2 sb serbuk koko + 2 sb susu segar - kalau nak buat marble coklat
Cara2:
1. Pukul mentega/majerin dan gula sehingga kembang dan berwarna pucat.
2. Masukkan telur satu persatu bersama esen vanila. Pukul hingga kembang tapi jangan sampai 'over beat'
3. Masuk tepung sedikit demi sedikit. Pukul dengan low speed sampai sebati.
4. Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian, kemudian letak pewarna atau perisa.
5. Gunakan loyang 9" yg telah digris permukaannya.
6. Bakar dengan suhu 155 -180°C (ikut kebiasaan oven masing2) selama 1 jam atau hingga masak.
PS: Oven akak sekarang ni 155°C je. Sebelum ni biasa utk kek guna suhu 165°C.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
-
Pulut kuning untuk birthday abe semalam merangkap sarapan pagi... mesti nak makan dengan kari telur walau dah lapis dengan serunding dag...
-
... yang dibakar dengan pemanggang ajaib! Hari tu masa pergi ke Langkawi, ada akak tunjuk barang2 tuaian.. Salah satunya ialah pem...
-
Gambar oleh Wilton Sejujurnya, saya tidak pernah menggunakan buttercream utk kek2 saya. Kalau ada pun, coffee buttercream untuk Opera ...
-
Mungkin ada beberapa entri saya dah letak tentang resipi cream cheese yg selalu saya guna untuk frosting atau topping kepada kek red velv...
-
Lamanya tak bersiaran. Harap2 masih ada pembaca hehehe. Apa khabar awak dan awak? Adik, kakak, tuan dan puan? Hari ni akak nak simpan sini r...




No comments:
Post a Comment