September 27, 2012

Pau oh Pau..

Dah beberapa hari akak mengepau.. tak siap2 jugak. Rejeki sebenarnya..  Cuma sejak penguli akak meragam, kena guna lebih tenaga.. uli secara manual, guna tangan yg kuruih ni haa..  Mana tau sat2 lagi keluar otot membonjol kat lengan ni ha... kihkihkih!  Tapi dah biasa pakai mesin, guna tangan ni hasilnya akan sederhana je.  Tahap gebu agak kurang, tapi tetap lembut.  Rasa2lah, kalau dah siap projek pau yg terakhir ni nanti, akak nak cuti panjang sket.. cuti menguli pau je.  Hat lain2 takpe..

Setakat ni dah siapkan 15 pek pelbagai rasa untuk Tati.. Ima Sham 5 pek dan untuk adindaku Wa 6 pek pau + 6 pek donut + 3 pek karipap. Sebijik RV untuk Wa tunggu green light je untuk disaluti dengan cream cheese. Baru 3 orang ni dah penuh chest freezer ku yg comel tu. Semua belum diambil oleh empunya barang.  So, production terpaksa dihentikan seketika sampai mereka2 pick up kesemuanya.  Yang belum siap pulak 10 pek setiap satu pau & karipap untuk Maddy dan 10 pek setiap satu pau & karipap untuk Aida.

 Tati & sebahagian Wa punya barang...

Macam tak banyak, tapi masa saya memang suntuk sikit.  Dapat buat waktu petang je. Sikit2 (tapi makan masa) dan ikut giliran sapa order dulu.. Kalau dah siap tapi tetiba ada additional order, saya turunkan balik no giliran dorang dan proses yg lain dulu (kalau dah bermula sebelum tu).  Tak mampu akak nak buat sekali harung.. tapi semangat tinggi demi nak dapatkan pengalaman untuk misi akan datang (jangkapanjang).  Angan2 pun panjang tapi kadang2 konfius! Nak buat frozen foods ke nak buat kek?

Dah malam gini saya kena rehat dan tumpukan kepada anak yg sorang tu.  Cuma malam ni dia tidur awal.. Belum sempat saya habiskan bacaan Yaasin dia dah lena.. Ada lagi lambakan perkakasan yg perlu dicuci kat dapur nun.. Malam ni macam tak daya nak kemaskan cepat2.. Rasa nak berlunjur je (macam yang saya tgh buat sekarang, sampil memangku netbook).

Sebelum nak siapkan Maddy dan Aida punya order, saya nak buat projek percubaan sikit.  Dah lama sangat saya diamkan sebab takde masa.. Harap2 dapat lakukannya by this weekend.  Kot2 ada yg datang, boleh bagi rasa.. :))

No comments: